Pages

Minggu, 17 Februari 2013

PUISI CINTA EL JALALUDDIN RUMI

"KERANA CINTA"

Kerana cinta duri menjadi
mawar
kerana cinta cuka menjelma
anggur segar
Kerana cinta keuntungan
menjadi mahkota penawar
Kerana cinta kemalangan
menjelma keberuntungan
Kerana cinta rumah penjara
tampak bagaikan kedai mawar
Kerana cinta tompokan debu
kelihatan seperti taman
Kerana cinta api yang berkobar-
kobar
Jadi cahaya yang menyenangkan
Kerana cinta syaitan berubah
menjadi bidadari
Kerana cinta batu yang keras
menjadi lembut bagaikan
mentega
Kerana cinta duka menjadi riang
gembira
Kerana cinta hantu berubah
menjadi malaikat
Kerana cinta singa tak
menakutkan seperti tikus
Kerana cinta sakit jadi sihat
Kerana cinta amarah berubah
menjadi keramah-ramahan

"KEARIFAN CINTA"

CINTA yang dibangkitkan
oleh khayalan yang salah
dan tidak pada tempatnya
bisa saja menghantarkannya
pada keadaan ekstasi.
Namun kenikmatan itu,
jelas tidak seperti bercinta
dengan kekasih sebenarnya
kekasih yang sedar akan
hadirnya seseorang

"CINTA"

“Dia adalah, orang yang tidak
mempunyai ketiadaan,
Saya mencintainya dan Saya
mengaguminya,
Saya memilih jalannya dan Saya
memalingkan muka ke jalannya.
Setiap orang mempunyai
kekasih, dialah kekasih saya,
Kekasih yang abadi. Dia adalah
orang yang Saya cintai,
Dia begitu indah, oh dia adalah
yang paling sempurna.
Orang-orang yang mencintainya
adalah para pecinta
yang tidak pernah sekarat. Dia
adalah dia dan
dia dan mereka adalah dia.Ini
adalah sebuah rahasia
Jika kalian mempunyai cinta,
kalian akan memahaminya.

"CINTA : LAUTAN TAK BERTEPI"

Cinta adalah lautan tak bertepi
langit hanyalah serpihan buih
belaka.
Ketahuilah langit berputar
karena gelombang Cinta
Andai tak ada Cinta, Dunia akan
membeku.
Bila bukan karena Cinta,
Bagaimana sesuatu yang organik
berubah menjadi tumbuhan?
Bagaimana tumbuhan akan
mengorbankan diri demi
memperoleh ruh (hewani)?
Bagaimana ruh (hewani) akan
mengorbankan diri demi nafas
(Ruh) yang menghamili
Maryam?
Semua itu akan menjadi beku
dan kaku bagai salju
Tidak dapat terbang serta
mencari padang ilalang bagai
belalang.
Setiap atom jatuh cinta pada
Yang Maha Sempurna
Dan naik ke atas laksana tunas.
Cita-cita mereka yang tak
terdengar, sesungguhnya, adalah
lagu pujian Keagungan pada
Tuhan.

"PERIH CINTA"

Perih Cinta inilah yang
membuka tabir hasrat pencinta:
Tiada penyakit yang dapat
menyamai dukacita hati ini.
Cinta adalah sebuah penyakit
karena berpisah, isyarat
Dan astrolabium rahasia-rahasia
Ilahi.
Apakah dari jamur langit
ataupun jamur bumi,
Cintalah yang membimbing kita
ke Sana pada akhirnya.
Akal ’kan sia-sia bahkan
menggelepar ’tuk menerangkan
Cinta,
Bagai keledai dalam lumpur:
Cinta adalah sang penerang Cinta
itu sendiri.
Bukankah matahari yang
menyatakan dirinya matahari?
Perhatikanlah ia! Seluruh bukit
yang kau cari ada di sana.

"PERNYATAAN CINTA"

Bila tak kunyatakan keindahan-
Mu dalam kata,
Kusimpan kasih-Mu dalam dada.
Bila kucium harum mawar
tanpa cinta-Mu,
Segera saja bagai duri bakarlah
aku.
Meskipun aku diam tenang bagai
ikan,
Tapi aku gelisah pula bagai
ombak dalam lautan
Kau yang telah menutup rapat
bibirku,
Tariklah misaiku ke dekat-Mu.
Apakah maksud-Mu?
Mana kutahu?
Aku hanya tahu bahwa aku siap
dalam iringan ini selalu.
Kukunyah lagi mamahan
kepedihan mengenangmu,
Bagai unta memahah biak
makanannya,
Dan bagai unta yang geram
mulutku berbusa.
Meskipun aku tinggal
tersembunyi dan tidak bicara,
Di hadirat Kasih aku jelas dan
nyata.
Aku bagai benih di bawah tanah,
Aku menanti tanda musim semi.
Hingga tanpa nafasku sendiri
aku dapat bernafas wangi,
Dan tanpa kepalaku sendiri aku
dapat membelai kepala lagi.

"TANPA CINTA, SEGALANYA
TAK BERNILAI"

Jika engkau bukan seorang
pencinta,
maka jangan pandang hidupmu
adalah hidup
Sebab tanpa Cinta, segala
perbuatan tidak akan
dihitung Pada Hari Perhitungan
nanti
Setiap waktu yang berlalu tanpa
Cinta,
akan menjelma menjadi wajah
yang memalukan dihadapanNya.
Burung-burung Kesedaran telah
turun dari langit
dan terikat pada bumi sepanjang
dua atau tiga hari
Mereka merupakan bintang-
bintang di langit
agama yang dikirim dari langit
ke bumi
Demikian pentingnya Penyatuan
dengan Allah
dan betapa menderitanya
Keterpisahan denganNya.
Wahai angin, buatlah tarian
ranting-ranting
dalam zikir hari yang kau
gerakkan dari Persatuan
Lihatlah pepohonan ini !
Semuanya gembira
bagaikan sekumpulan
kebahagiaan
Tetapi wahai bunga ungu,
mengapakah engkau larut dalam
kepedihan ?
Sang lili berbisik pada kuncup :
“Matamu yang menguncup akan
segera mekar. Sebab engkau
telah merasakan bagaimana
Nikmatnya Kebaikan.”
Di manapun, jalan untuk
mencapai Kesucian Hati
adalah melalui Kerendahan Hati.
Hingga dia akan sampai pada
jawaban “YA” dalam
pertanyaan :
“Bukankah Aku ini Rabbmu ?”

By: ***Jalaludin Rumi***

Tidak ada komentar:

Posting Komentar